Program: luni-vineri 09:00 - 17:30 0769.830.023 Contact

Miniaturi care merg pe apa dar nu plutesc

04.10.2018

Un altceva, care place întodeauna, chiar dacă nu ne pasionează neapărat, sunt corăbiile și vapoarele. Să primim sau să facem cadou, amintiri despre istoria navală, este o mare plăcere.

Cele mai multe ni se trag de la filme, de la abordajul lui Asterix, la Titanicul lui DiCaprio și apoi la corăbiile amețitului căpitan din Caraibe.

Construcțiile navale sunt un alt motiv de a deveni colecționar de miniaturi și, în același timp, o soluție foarte la îndemână pentru a face un cadou. Așa se fac colecțiile și colecționarii.

Sigur că vei fi cucerit de colecția de miniaturi Fascinations Metal Earth, miniaturi ale unor corăbii și vapoare celebre, pe care le poți construi singur, satisfacția avută fiind cu atât mai mare. Fiecare piesă este tăiată de un laser de mare precizie. Fiecare pachet include, evident, și instrucțiunile de asamblare. Nu va fi un mare efort, dar se cere multă răbdare și atenție, rezultatul fiind peste așteptări.

Echipa Giftology îți vine în ajutor cu câteva sugestii ale unor importante nave din zbuciumata istorie a lumii, sub forma unor miniaturi foarte reușite.

1.            Corabia ”The Golden Hind” - „Căprioara de aur” -  ex-„Pelican” - era ceea ce se numeşte un galion, un tip de navă foarte răspândit la sfârşitul Evului Mediu, care a atins dezvoltarea maximă în secolul al XVI-lea. Galionul este o navă caracterizată de bordurile înalte, castelele prova - teuga, şi pupa - duneta, masive şi înalte, catargele foarte înalte şi propulsia bazată exclusiv pe velatură.

cadouri miniaturi metal machete 3D set constructie calatorii vase corabiiÎn noiembrie 1577, o flotilă formată din cinci nave din care făcea parte şi galionul „Pelican” părăseau portul Plymouth, sub comanda lui Francis Drake. Flotila a avut parte de ghinion, nimerind într-o furtună puternică ce aproape a lăsat fără catarge pe „Pelican” şi pe „Marigold”.

Drake a ridicat din nou pânzele, în 13 decembrie 1577, dar a avansat destul de încet, după două săptămâni ajungând de abia în preajma coastelor Marocului. Drake s-a îndreptat ulterior către Insulele Capului Verde, portugheze, unde a ajuns pe 30 ianuarie 1578. Aici, Drake a trecut numaidecât la fapte, atacând şi capturând „Santa Maria”, o navă mare încărcată cu vin şi alte bunuri, pe care rebotezat-o „Mary”.

Ajunsă pe coastele Braziliei, după traversarea Atlanticului, flotila lui Drake a trebuit să reziste unor furtuni destul de puternice, fapt care nu l-a împiedicat să ajungă în 17 mai 1578 în Argentina. Aici Drake a trebuit să facă faţă revoltei provocate de Thomas Doughty, comandantul lui „Swan”, una dintre navele flotilei sale. În data de 2 iulie 1578, prin decizia de a-l executa pe Doughty, Drake devine cu adevărat liderul necontestat al expediţiei.

În 17 august 1578, Drake a abandonat-o şi pe „Mary” în San Julian. Acesta este şi momentul în care Drake decide rebotezarea lui „Pelican” în „Golden Hind”, în onoarea lui Sir Christopher Hatton, lord cancelar, al cărui blazon avea o căprioară stilizată. Avansând spre sud, în zona Strâmtorii lui Magellan, flotila este surprinsă de o furtună puternică. „Marigold” se scufundă, iar „Elizabeth” este separată de „Golden Hind” și se întoarce în Anglia, lăsându-l pe Drake singur. De abia în octombrie, după traversarea Strâmtorii lui Magellan, Drake a putut să navigheze spre nord, de-a lungul coastei pacifice a Americii de Sud.

După raiduri fără mare succes în porturile spaniole, între decembrie 1578 și februarie 1579, Drake reușește să captureze „Nuestra Senora de la Concepcion”, tezaurul aflat la bordul navei spaniole fiind uriaș. Continuă raidurile pe coasta Americii Centrale, traversând Pacificul în trei luni.

Traversarea Oceanului Indian a durat aproape la fel de mult ca traversarea Oceanului Pacific, corabia ajungând la Capul Bunei Speranţe cu rezervele de apă aproape epuizate. Pe 22 iulie 1580 au ajuns în Sierra Leone, loc în care au și acostat.

În 26 septembrie 1580, la aproape trei ani de la plecarea sa, Golden Hind acosta din nou în Plymouth.

A doua circumnavigație se terminase cu succes, după prima realizată de Fernando Magellan. Prada adusă în Anglia era enormă, chiar şi pentru acele vremuri.

2.            Corabia piraților ”Black Pearl” - nu este celebră pentru că a apărut în „Pirații din Caraibe”. O corabie de pirați cu numele ”Black Pearl” chiar a existat, fiind comandată de căpitanul Henry Morgan, un pirat renumit englez, care a trăit în secolul al XVII-lea, fiind unul din cei mai temuți pirați din Marea Caraibilor.

cadouri miniaturi metal machete 3D set constructie calatorii vase corabiiDin anul 1665, Henry Morgan a întreprins din Jamaica, acțiuni piraterești contra corăbiilor spaniole care navigau în Marea Caraibilor. În scurt timp, el ajunge în posesia unui document englez numit Letter of marque, care îi legaliza acțiunea de prădare a corăbiile spaniole.

În iulie 1668, Morgan are sub comandă sa circa 500 de pirați, cu care prădează orașul Portobelo, acțiune care probabil a fost acceptată de Sir Thomas Modyford, guvernatorul insulei Jamaica. Conform documentelor de la acea vreme, pirații au suferit pierderi mici, iar valoarea prăzii a fost imensă, la care s-a adăugat suma de răscumpărare a ostaticilor.

În același an, pirații, sub comanda lui, prădează orașul Santa Maria del Puerto Principe din Cuba. În primăvara anului 1669 au fost întreprinse acțiuni de prădare a localităților Maracaibo din Venezuela. Unul dintre cele mai importante acțiuni ale lui, este cucerirea istmului Panama în anul 1671. În acest timp, flota comandată de Morgan avea 36 de corăbii, cu un echipaj de 1.800 de pirați. La reîntoarcerea lui în Jamaica, Morgan este arestat de guvernator, deoarece între timp Anglia a încheiat cu Spania un tratat de pace. Anul următor, însă, îl regăsim în Jamaica pe post de judecator și guvernator. A murit în 1688 în Anglia, după o boală lungă.

Corabia ”Black Pearl”, lansată la apă în 1669, a participat la numeroase lupte pe mare, cea mai cunoscută fiind invazia din Panama din 1671.

3.            Corabia ”Queen Anne's Revenge” - nava amiral a cunoscutului pirat englez Barbă Neagră, pe numele adevărat Edward Teach, cel mai temut pirat din istorie.

Ea a fost lansată la apă în Anglia ca o navă comercială în 1710 și a fost capturată de Franța în 1711. A fost folosită de francezi ca o navă de sclavi și a fost capturată de pirați în 1717. Barbă Neagră a folosit nava timp de mai puțin de un an, dar a fost deosebit de prolifică în capturarea prăzilor.

În 1718, Barbă Neagră își conduce flota la Beaufort Inlet, Carolina de Nord, în actuala Carteret County, cu intenţia de a carena corăbiile. Queen Anne’s Revenge se împotmoleşte într-un banc de nisip, suferind pagube ireparabile. Echipajul și proviziile au fost transferate pe nave mai mici.

În 1996, firma Intersal, Inc., a descoperit rămășițele unei nave care ar putea fi Queen Anne's Revenge, care a fost adăugată în Registrul Național al Locurilor Istorice din SUA.

Queen Anne's Revenge este o fregată, deci o navă de război, caracterizată de velier cu trei catarge, rapiditate și dotată cu artilerie puternică. Este destinată acțiunilor de recunoaștere, de urmărire, pază și de legătură între navele mari.

cadouri miniaturi metal machete 3D set constructie calatorii vase corabii4.            Pachebotul ”Titanic” -  cel mai mare pachebot din lume, plecat în călătoria sa inaugurală din Southampton, Anglia, cu destinația New York, pe 10 aprilie 1912. La ora 23:40 în data de 14 aprilie 1912, s-a ciocnit de un iceberg. După 2 ore și 40 minute, pe 15 aprilie 1912, Titanicul, s-a scufundat. În urma impactului cu icebergul, patru din compartimentele etanșe au început să fie inundate foarte rapid, fapt ce a dus la ruperea în două părți a corpului navei.

În urma naufragiului, și-au pierdut viața 1514 persoane din 2228, în unul din cele mai cumplite dezastre maritime pe timp de pace din istorie. În cele 20 de bărci de salvare au intrat 710 de oameni. Restul de 1514 au murit în apa înghețată a Atlanticului de Nord.

Titanicul a fost construit la șantierele Harland and Wolff din Belfast și a fost proiectat pentru a concura cu navele companiei rivale Cunard, RMS Mauretania și RMS Lusitania. Titanic, alături de RMS Olympic și Britannic, care inițial a fost numită Gigantic, au fost concepute pentru a fi cele mai mari și luxoase nave construite vreodată.

Titanic a surclasat toate rivalele în lux și opulență. Pasagerii de la clasa întâi aveau la dispoziție un bazin de înot, o sală de sport, un teren de squash, băi turcești, baie electrică și o cafenea cu verandă. Camerele de zi de la clasa întâi erau placate cu lemn scump, mobilă și alte decorațiuni.

cadouri miniaturi metal machete 3D set constructie calatorii vase corabii5.            Super cuirasatul USS Arizona - navă de luptă construită pentru și de către Statele Unite ale Americii, la mijlocul anilor 1910. Numit în onoarea recentei aderări a statului Arizona la uniune, nava a fost a doua și ultima din clasa Pennsylvania, a navelor de luptă "super-cuirasat". Deși a fost comandat în 1916, nava nu a participat la primului război mondial. La scurt timp după încheierea războiului, Arizona a fost una dintre numeroasele nave americane care l-au escortat pe președintele Woodrow Wilson la Conferința de Pace de la Paris. Nava a fost trimisă în Turcia în 1919 la începutul războiului greco-turc pentru a reprezenta interesele americane timp de mai multe luni. Câțiva ani mai târziu, a fost transferată la Flota Pacificului și a rămas acolo pentru restul carierei.

În afară de o modernizare cuprinzătoare în anii 1929-31, Arizona a fost utilizată în mod regulat pentru exerciții de instruire între războaie. Când un cutremur a lovit Long Beach, California, în 1933, echipajul Arizonei a oferit ajutor supraviețuitorilor. În aprilie 1940, ea și restul Flotei Pacificului au fost transferate din California în Pearl Harbor, Hawaii, ca un mijloc de descurajare a imperialismului japonez.

În timpul atacului japonez la Pearl Harbor, la 7 decembrie 1941, Arizona a fost bombardată. După ce o bombă a explodat în magazia de armament, nava a explodat violent și s-a scufundat, cu pierderea a 1177 de ofițeri și membri ai echipajului. Spre deosebire de multe alte nave scufundate sau deteriorate în acea zi, Arizona a fost distrusă iremediabil de forța exploziei.

Suprastructura navei a fost îndepărtată. Epava se află încă în apele de la Pearl Harbor și deasupra ei a fost ridicat USS Arizona Memorial, care comemorează din 30 mai 1962, pe toți cei care au murit în timpul atacului.

Comentarii la articol

Trimite comentariu




* Camp Obligatoriu